Followers

Thursday, October 11, 2012

ko tak pantang ke ieja ? ? ?

Dari hari pertama aku discaj sampai la sekarang ni dah 20 hari, aku tak pernah mis ber-pesbok. 
sampaikan ada member-menber aku tegur 
'wei..ieja.ko asyik online je. tak berpantang ke ? ? ?
----------------tetibe dengar bunyi burung je------------------

confius aku.
dalam pantang tak boleh online ek ? ? ?
okey ! ! !
ni bukan zaman mak-mak kita berpantang yer kawan-kawan..
jangan tak tau, dalam pantang ni aku siap pakai seluar, dengan tak berstokinnyer, + sweter pon aku tak pakai. pakai pun bila ada orang datang je. time tu baru la menggelabah cari kain batik segala bagai.

seperti yang sedia maklum, aku bersalin via LSCSS. so, tak ada la bertungku & berbengkung beria bagai. tapi akan dilakukan jugak bila wound dah okey.
masa aku banyak dihabiskan dengan tidur. bila aqil tidur, mama nyer ni pon akan tidur. sebab aqil akan bangun setiap 2 jam untuk menyusu. time tu jugak aku akan tukar pampers die if die membuang sisa kumbahannyer. so, aku kena dapatkan tidur yang cukup.kalau tak tersenguk-senguk la aku menyusukan die. 

waktu last die bangun pukul 6 pagi. dah susukan die- kadang-kadang dekat sejam baru die abeh menyusu. dalam sejam tu, die menung la, tenung muka aku yang belum mandi ni, sengeh-sengeh, last sekali pejam mata tapi puting nek tak lepas. last skali tidur balik. time ni la aku boleh mandi & sarapan. lepas tu aku akan makan ubat set bersalin. aku start makan since hari yang ke 14.

lepas dah rehat-rehat sekejap sambil tengok tv, aku sambung tidur balik. masa ni kadang-kadang dapat la 30minit tidur sebelum Aqil bangun untuk minum susu. selalu time-time cam ni die tak akan sambung tidur balik. die lebih suka orang dukung die bawak die jalan-jalan ke depan n ke belakang rumah. kadang-kadang tu penat jugak. Aqil dah hantap sekarang. Masa timbang hari ke 10 hari tu, berat die tak naik pun, sama je. 3.6kg.

dalam pukul 12 baru aqil akan mandi. ni kerja mak aku la. aku tengok je. kerja aku siapkan pakai baju aqil  je.dah die siap mandi, masa untuk die menyusu semula. tu je la kerja Si Aqil ni.
menyusu----> tidur----> berak ----> menyusu ----> tidur balik.
tapi aku happy dengan die. normal la kan baby yang umur baya-baya Aqil ni. masa banyak habis dengan tidur. orang kata biar banyak tidur. biar die cepat besar.
orang tua-tua la cakap.
aku iya kan aje.

bila aqil dah tidur ni, aku amik kesempatan untuk on9 jap. jangan ingat aku online lama-lama. nampak je aku ada online. tapi pada hakikatnya, aku dah bermimpi sampai kemana dah. aku perlukan tidur yang cukup sebab malam nanti aqil akan bangun unutk menyusu. ada la 2-3 kali die akan bangun.
sekarang ni aku perlu lebih alert dengar bunyi aqil nangis. kalau dulu, en.husband ada sedarkan aku kalau tidur mati, tapi sekarang ni aku kena berjaga-jaga. kesia lak kat aqil nanti nangis lama-lama.

petang pukul 5, aqil dah bangun. time ni die akan duduk dengan atuk n opah die.
kadang-kadang aku akan call 3g en.husband bagi Aqil tengok papa die.
so, nanti tak ada la die lupa kat papa die.
dah la bln 12 t baru dapat jumpa balik.
kesian anak mama ni.... :(
bila Aqil duduk dengan opah & atuk die,
masa ni la aku gunakan untuk ber-online semula.hikhikhikhik...
tu pun kadang-kadang je. tapi banyk masa aku guna untuk tengok tv sambil tunggu drama tv3 pukul 7 tu.

pukul 8, aqil dah start enhhh..enhhh die nak tidur.
macam tau tau je peberet story aku dah abeh...
dah tidurkan die, baru aku dapat makan malam.selalunya makan roti or biskut je sambil cicah dengan air kopi @ milo. biasa la makanan orang dalam pantang. lepas bersalin ni selera makan aku kurang. makan nasi sekali sehari je, makan tengah hari. tapi aku lebih kerap minum air. cepat rasa dahaga.
may be sebab aku menyusukan aqil.

aku tidur pukul 12. tu pun lepas dapat 'bercinta' dengan en.husband :)
tapi kena sembang macam dalam kelambu.
dah tak macam dulu dah. tak leh gelak kuat-kuat. nanti Si Aqil ni terjaga. telinga die betul-betul tajam. bunyi sikit je terkejut, bunyi sikit je bukak mata.
tapi buk buk buk sikit bontot die, die akan tidur balik....

ermmmmmm...
tu la rutin aku dalam berpantang ni.
dulu mana la ada pesbook ke blog ke..
tu pasal la orang dulu-dulu pantang nampak macam sibuk je. sekarang dah lain. time berpantang ni banyak masa terluang. tambah-tambah yang bersalin cara ikut tingkap macam aku ni.
mana la nak bertungku bagai kannnn..........





2 comments:

  1. ciknaa tak hapdet blog mse pantang..tak tau la, bila on laptop, kepala mesti pening. terus tak jadi o9.hehe =)

    ReplyDelete
  2. betul la..kaklangtidur time mikhailtidoq la.sebab tu jarang beronline ni..kena banyak tidur sebab kakak dia balik dari sekolah memang hingaq la umah ni.dia sorang2 pun bising.adik asyik terjaga je..tapi sekarang sambil nyusu adik nak bg tidur pun dah blh online sbb abg lan dah bg galaxcy tab..hehe...

    ReplyDelete