Followers

Friday, August 3, 2012

Kalau laki aku tu Ketua Pengarah Maritim kat Malaysia ni, pagi-pagi lepas sahur ni kami pindah balik Semenanjung ! ! !

Assalamualaikum...
Haaaaa...amik kau.Panjangkan tajuk entry aku kaali ni. Entry kali ni lebih pada luahan rasa ketidakpuasan hati pada sesetengah pihak yang tak paham dengan orang yang kerja beruniform ni + dengan yang duduk jauh kat Sabah ni.
Agak beremosi jugak ! ! !

Tiap kali ada sedara-mara yang call aku, mesti akan tanya
'tak nak pindah balik semenajung ke ? ? ? ayah kamu tu bukannya sihat sangat ! ! !
sedih giler tau tak bila orang cakap macam tu kat aku. Aku rasa down sangat. Time tu dalam kepala otak aku mesti orang kata aku ni anak tak bertanggungjawab, tak kenang budi mak bapak la. 
Tapi apa la sangat kuasa yang aku ada nak bagi laki aku draf balik semenanjung. 
Apa yang mampu kami laki bini buat juast berdoa dan berusaha. 

Bukan laki aku je yang mintak draf balik semenanjung, aku rasa sapa-sapa je yang kerja kat sabah or sarawak ni mesti isi borang kan mintak transfer balik semenanjung. Sedangkan orang lagi lama kerja kat Sabah ni dah apply berpuluh-puluh kali tak dapat-dapat nak draf, ni kan pulak laki aku yang baru 4-5 tahun dok kat sini. Tak ada sapa pun yang nak duduk jauh dari family. Tapi bila dah nama nya kerja, boleh tak korang faham ? ? ?
Kalau laki aku tu Ketua Pengarah Maritim kat Malaysia ni, pagi-pagi lepas sahur ni kami pindah balik Semenanjung ! ! !

buat surat ! ! !
aku rasa surat yang laki aku buat tu diorang letak kat bucu meja je kot. Ingat bila dah buat surat, boleh la dapat draft balik semenanjung ? ? ?
tak ada maknanya. Kalau kau tak ada alasan kukuh, tak ada surat sokongan jangan harap la orang nak pandang. Setakat ayat je dalam surat, tak ada maknanya benda tu nak lulus. 

Kau ingat aku ni tak otak, tak ada hati & perasaan ke bila aku tak ingat kat ayah & mama aku. Bodoh la aku kalau aku ni tak pernah fikir hal diorang. Ko ingat bila aku dah kawin, dah dok dengan laki aku, aku lupa kat diorang ke ? ? ? Aku buka jenis macam tu okey ! ! !

Ko bercakap memang la senang. Sebab ko tak duduk kat tempat aku. + ko pun tak ada laki kan. Kerja pun kat kampung je. Tu pasal otak ko tu tak berkembang, tak boleh nak pikir keadaan orang lain.

Ni balik raya ni entah berapa puluh orang la tanya kat aku soklan yang sama.

Sekian.

6 comments:

  1. sah perempuan itu..kan??
    mak berapa kali dah terluka hati dengan mulut dia.sampai nangis2..
    geram je dengan dia .

    ReplyDelete
  2. amboi su..ni memang marah betul ni..sabar mak buyung oi.. biasalah tu mulut tempayan.. ingat senang ke nak draft balik semenanjung? mereka tak paham keje beruniform ni macamaner..sedap2 nak kutuk macam2..grr..mencii orang camtu..

    jijah ni sebab suami tak dpt draft semenanjung la jijah mintak transfer sana.. kalau tak, siapa nak duk sabah wei...

    ReplyDelete
  3. @diana
    mmg pon k.lang..sebelum pindh sabah ni ada la pi umah makngah ngan k.yong.kami mengumpat die.mulut mcm puaka jamban..rasa nk je sagat mulut die tu kat jalan dpn umah mak die tu...baru die sdar diri.dh la gataiiii....

    ReplyDelete
  4. @azizah :)
    mmg hangin 1 badan gak la. skrg ni mlas nak lyan org2 cm tu.bt sakit ati je..
    mmg pon..xda sape yg sanggup duduk kat sabah ni..biarla gaji bnyk cm ne pon, family ttp yg utama.betul x...

    ReplyDelete
  5. betul tu kak..eca pun klu keja,klu ble xnak jauh2 dri fmly.cian fmly kena tggl kan.tpi kita ne org pompuan,ikut laki je...klu laki keja govement,nak wat cmne kan?..hopefully eca dpt jumpa org yg dkt2 sini je kmpgnya...xsusah nak balik.

    btw,...ada sorg cikgu kt tmpt eca praktikal ne,last year..bapa dia meninggal..tpi dia xdpt balik,sbb dia kt sini pun sakit.kesian kak...eca yg dgr pun sedih.

    ReplyDelete
  6. @Eca Dwinky Asha
    betul tu, tmpt seorg isteri adlh dsisi suami. kat mana suami kita, kita ikut je la.apa guna kawin kalo masing-masing duduk jauh2. tak rsa la khidupan sbg suami ister. tp..xsemua org paham dgn keadaan kita...

    ReplyDelete