Followers

Saturday, September 15, 2012

pregnant :: kebas jari jemari ku....

39 weeks + 5 days- 
makin hari makin berdebar. 
Alhamdulillah en.husband pun dah balik Semenanjung, sama-sama menunggu saat handsome boy keluar. 
Sejak 2-3 hari ni ibu jari, jari telunjuk & jari hantu tangan kiri asyik kebas je. 
Bangun pagi memang sakit sangat nak gerak. 
Risau jugak kot-kot ada pape yang pelik. Nak-nak baru 1st time pregnant ni. Banyak ilmu dan pengalaman baru yang diperolehi yang boleh dijadikan sebagai panduan.
Sepanjang 2-3 hari mula-mula rasa kebas tangan ni tak terfikir pun nak guna bantuan en.google, entah macam mana hari ni pulak baru nak menggerakkan jari ni pi mintak tolong en.google. 
May be sebab dah tak tahan sangat dah kot.
 Ye la, nak korek idung pun rsa tak best...hahahahahaha....

 Ingatkan dah ujung-ujung memboyot ni tak ada la simptom-simptom baru pregnant muncul, rupanya ada jugak. dengan bantuan en.google, akhirnya terjumpa la pasal sindrom carpal tunnel.
daripada pembacaan aku, keadaan ni adalah normal dikalangan ibu hamil terutamanya yang di peringkat akhir kehamilan. dan akan pulih apabila bersalin.

keadaan ini berpunca daripada tekanan pada saraf median pergelangan tangan. punca tekanan pada saraf median ni ada kemungkinan disebabkan oleh takungan cecair dalam badan yang dialami oleh ibu hamil yang dikaitkan dengan adema.

Huhhhh...lega hati bila keadaan ni hanyalah sementara. tapi jika berlarutan sampai anak dah 3 bulan, better pi jumpa doktor. may be ada masalah lain.

thanks yer en.google yang banyak membantu.
ilmu dihujung goggle :)

2 comments: