Followers

Tuesday, June 7, 2011

kesan jika tidak bersenam

Assalamualaikum...
Hye semua...
Mulakan pagi anda dengan senyuman yang paling indah. jangan sombong okey...
Time ni mesti ramai yang dah ada kat office kan ? ? ?
Selamat bekerja yer. Sebelum pi office tadi sempat tak buat senaman ? ? ?
Kalau tak sempat buat yang senaman yang berat-berat, buat yang ringan-ringan pun bole. Sesambil duduk kat kerusi empuk kat oofice tu pun boleh.

Ni bagitau sikit info kalau kita tak melakukan senaman::

2 minggu tidak bersenam:
  • kekuatan otot berkurangan
  • kekuatan jantung untuk mengepam darah sedikit menurun
2 bulan tidak bersenam:
  • otot sukar dilentur sehingga boleh mengakibatkan kecederaan
  • kekuatan jantung untuk mengepam darah menurun
2 tahun tidak bersenam:
  • terdapat pengumpulan lemak didalam badan
  • kekuatan jantung untuk mengepam darah berkurangan sebanyak 50 %
  • kekuatan otot menurun. sakit sendi menyerang.
So, mulakan hari anda dengan senaman ringan supaya tahap kesihatan kita berada pada tahap yang baik. bagi mereka yang berusia antara 35-40 tahun dan keatas, sila dapatkan pemeriksaan secara berjadual. 

SEKIAN
ASSALAMUALAIKUM

6 comments:

  1. info yg bgus..inna da nak sebulan xbersenam nie..since mula cuti U..hehe!

    ReplyDelete
  2. em..tu la..cik Am pun jarang bersenam ni,..:)

    cik Am follow blog suhaiza...:)
    http://amniey91.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. disebabkan saya tengah cuti semester ini..kena pergi bersenam ni pasni.

    ReplyDelete
  4. dah lama tak bersenam...lemak di perut yg paling ketara...nak kena exercise nih.
    good info, thanks

    ReplyDelete
  5. baru malam tadi bersenam..:p

    ReplyDelete