Followers

Tuesday, June 5, 2012

PREGNANT:: boleh ke naik flight???

Assalamualaikum...
post sebelum ni dah bagitau yang aku dah ada kat Sabah...
sebelum fly pi Sabah ni pun ramai yang bertanya,
boleh ke time mengandung naik flight ? ? ?
nanti bersalin dekat Sabah ke ? ? ?
soklan ni memang aku dah agak dah, memang orang akan tanya.
sebelum fly datang Sabah ni, aku dah siap interview doktor kat klinik yang aku follow-up ante-natal masa kat semenanjung hari tu. Serius aku memang tak tau pun walaupun ada basic dalam medical ni....

Doktor tu kata, sebenarnya tak ada effect apa-apa pun kalau naik flight tapi untuk perjalanan yang dekat je la. bukannya dari KLIA ke LONDON....maksudnya untuk perjalanan International memang tak digalakkan. tapi untuk perjalanan domestik tak ada masalah.

selagi kandungan belum mencecah usia 37 minggu still lagi boleh naik flight. semua tau kan yang bila dah masuk 37 minggu, bila-bila masa je boleh bersalin. so, bila dah 37 minggu tu elakkan untuk naik flight, bukan je naik flight tapi untuk juga untuk perjalanan yang jauh.tak kisah la ko naik kereta ke keretapi ke..memang tak digalakkan. and one more thing, if tak nak rasa terhentak sangat time flight landing, duduk pada bahagian tengah flight.. tu apa yang doktor tu pesan kat aku la.

lagi satu, sebelum fly kena dapatkan surat pengesahan daripada doktor.tapi masa aku fly hari tu, flight attendant tu aku tengok macam tak pandang langsung surat doktor yang aku bawak tu. tapi sebelum naik flight tu, ada kena sain satu form yang mengatakan if ada apa-apa berlaku kat kita or baby, kita tak akan saman pihak flight.

tapi sekarang ni hati aku dah jadi risau balik bila fikir pasal nak balik ke semenanjung time raya nanti...kalau ikotkan kandungan time tu dah masuk 33 minggu..walaupun baru 33 minggu tapi risau takut tak lepas je. So, untuk follow-up pertama kali aku kat Sabah hari tu dah tanya dah kat Staff Nurse, diorang kata better pi tanya dulu kat flight..tanya kat MAS and AIRASIA...sebabnya polisi lain-lain.tak sama. under medical memang tak ada masalah untuk tempoh 33 minggu tu.

huh....harap-harap lepas la.kalau aku bersalin kat sini sapa nak jaga aku..
dah la rumah tingkat 3....mau leh terberanak aku nak menyampai tingkat bawah....
lagi pun 1st baby memang tak tau nak buat apa. en.husband aku tak payah cakap la.memang di dah cakap awal-awal dah die memang tak reti nak handle benda-benda macam ni.kalau dah ada pengalaman die kata boleh gagah lagi, ni pengalaman pun tak ada...so, walau macam mana pun aku kena gak balik semenanjung...

harap dipermudahkan segala urusan...
aminnnnnn................

4 comments:

  1. kaklang nak berpantang sendiri kat umah kali ni,..sebab nya,maisara tak boleh jauh dengan ayah..

    ReplyDelete
  2. @diana
    soh la ayah die bpntg skali...leh blik kg mak jga...ha3.....

    ReplyDelete
  3. rara ritu masa 4bulan selamber je fly g aussie.Alahmdulillah xde pape.

    ReplyDelete
  4. @Cikpuan rara
    tu la..td da appt ngan doc..doc kata balik sebelum 35 weekks...ag awal..huk3...

    ReplyDelete