Followers

Monday, June 4, 2012

sabah bah ini......


Assalamualaikum.....
hye semua..kali ni up date blog dari bandar sierra, kota kinabalu sabah....
yup...saya sudah berada di sabah ! ! ! ! !
tamat sudah percintaan jarak jauh antara saya dan en.husband...
tapi bakal bersambung bila saya bersalin nanti... :(

life kat sabah ni memang jauh beza dengan semenanjung...
berbeza dari segi waktu, makanan, aktiviti, n segala-gaknyer berbeza...
itu untuk seminggu pertama aku ada kat sini...
sekarang dah hampir sebulan lebih...
dah boleh adapt dengan keadaan tu semua....
cuma yang tak boleh terima je lagi bila kat jalan raya...
orang-oraang kat sini bawak kereta penuh la dengan 'berhemah la sangat'.....sangat kurang ajar ! ! ! !
mentang-mentang kereta kau besar suka ati kau je ek...dengan tak bagi signal...dengan lajunyer...main masuk je...
so, en.husband pon macam tak bagi sangat aku nak drive kat sini...

dari segi makanan, tak payah cerita la.
aku sampai je kat sini macam blur tak tau nak makan apa. aku masak lagi sedap kot !!!
rasa makanan kat sini tak sama macam dekat semenanjung. amik masa jugak la nak sesuaikan diri.

tu bercerita bab-bab yang tak best...
bercerita bab yang best pulak harga barang makanan mentah kat sini tersangatlah murah..
aku dengan en.husband selalu pi beli barang sayur-sayur n ikan ni semua kat pasar Philippine kat K.K...tapi dari rumah aku nak pi pasar tu amik masa kat 40 minit gak la..kat situ harga barang memang murah. harga syur antara  SEHENGGET sampai 5 HENGGET JE...murah kan....
ikan tak payah viter la..memang murah. aku penah beli sotong dengan harga 3 HENGGET untuk SEKILO...! ! ! !
ingat kan sotong tu tak elok, tapi aku tengok elok je...tak ada pulak busuk ke, pecah perut ke...
kat semenanjung ada??? tak ada kan???

barang mentah memang murah, tapi bila kita beli makanan yang dah siap masak kat kedai jangan harap ko dapat harga yang murah.makan untuk 2 orang kalau tak 20 HENGGET ++ memang tak sah....
makan kat mamak harga semenanjung RM 10 hengget untuk 2 orang, kat sini tak 12 hengget 15 hengget dah memang siap dalam tangan ko kena sediakan....
so, jalan terbaik untuk berjimat adalah memasak ! ! ! !

bercerita bab masa-memasak ni aku tak la hebat sangat. tu la dari dulu malas sangat tolong mama kat dapur, bila dah kawin baru terhegeh-heget men-google resepi..
tapi aku tengok en.husband aku makan siap bertambah je, maknanyer sedap la kan....? ? ?
aku tanya okey ker tak die kata okey je...
tak pe tak pe...boleh improve lagi bab masak memasak ni....

k la yer...
out dulu...
nanti up-date lain pulak :)

ASSALAMUALAIKUM....






2 comments:

  1. yup.. sana bahan mentah murah2.. kat pasar filipin tu..mmg kalau duduk lama patut kita masak.. tapi kalau nak makan luar better tak payah la.. lain sangat rasa..huhuhu

    ReplyDelete
  2. cuba cari sayur dkt pasar2 tani...kat situ pun murah juga..ada satu dkt jalan teluk likas tu..eca lupa..tpi eca selalu beli dkt jln bundusan.dkt dgn ruma eca..

    ReplyDelete