Followers

Wednesday, March 23, 2011

Pra-Menstrual Syndrome (PMS)


Assalamulaikum.
malam ni punya entry nak cerita pasal PMS yang sering terjadi kepada golongan anak dara. mak anak dara ada ke PMS?? ada kot..tapi selalunya PMS ni sering menyerang mereka yang masih belum berkahwin/ tak ada anak.

PMS atau Pra-Menstrual Syndrome seperti keletihan, dysmenorrhoe, payu dara rasa sakit, emosi yang berteraburan merupakan antara perkara yang sering berlaku kepada gadis-gadis sebelum haid. rasa hari-hari yang kita lalui tu macam tak best je. ada je yang tak kena. pantang salah sikit, sapa yang cari pasal tu memang teruk la kena marah ditambah dengan rasa sakit akibat dysmenorrhoe, memang mood tengah berterabur.

ni ada satu kajian yang telah dilakukan mendapati PMS boleh diredakan dengan pengambilan makanan yang tinggi dengan kandungan kalsium. Perempuan yang mengambil 1000 ,iligram kalsium sehari selama 3 bulan, boleh terhindaar dari PMS kerana PMS adalah disebabkan oleh defisit kalsium. 

Kalsium sebanyak itu boleh diperolehi daripada 4 cawan susu rendah lemak atau 3 cawan susu soya. juga disarankan mengambil roti gandum, dan makanan tinggi serat untuk mengelakkan rasa ngilu di bahagian perut.

disamping itu juga, kurangkan pengambilan makanan yang tinggi sodium(garam) dan kopi kerana makanan yang tinggi sodium akan meningkatkan lagi berlakunya PMS.

SEKIAN
ASSALAMULAIKUM


8 comments:

  1. okey..xtaw nak komen pe

    tp bagus dpt tambah info aku

    ReplyDelete
  2. asal laa time aku sekolah n kakak awku xkawin dulu xde info2 camni..da laa kakak aku selalu guna alasan PMS kalo dia naik angin..isk..isk...kalo aku tau duu satu balang tong soya aku beli utk dia..hehehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. saya paling tak suke bila prempuan marah saya tak bertempat, sdangkan saya just tegur sapa skit jer.maybe dorang nie tgh PMS kot..hehehehe

    bole follow saya kembali?huhuhu

    ReplyDelete
  4. @Mr Strider
    hahahaha..dulu xda blog.
    kmbung la perut minum air soya jew...

    ReplyDelete
  5. @hardy boy
    hormone berterabur...
    ngeeeeeeee~~~~~~`

    ReplyDelete