Followers

Monday, March 21, 2011

adenovirus


Assalamualaikum.
baru-baru ni Malaysia dikejutkan dengan berita mengenai kejadian jangkitan Adenovirus yang di lapurkan berlaku di PULAPOR KL. setakat jam 8 pagi tadi, pelatih Inspektor dan Konstabel yang ditempatkan di wad biasa HKL berjumlah 38 orang termasuk seorang warga kerja PULAPOL KL manakala 2 pelatih lelaki, masing-masing Inspektor dan Konstabel sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi. Jumlah pelatih yang menjalani pengasingan pula adalah seramai 639 orang.

sedikit info mengenai Adenovirus:
  • Adenovirus merupakan salah satu kumpulan virus yang mengandungi DNA yang menyebabkan infeksi pada upper respiratory tract infection(URTI) dan menyebabkan berlauku gejala-gejala seperti selsema.
  • Adenovirus merupakan virus yang berasal daripada kelenjar adenoid yang terdapat berhampiran dengan rongga hidung yang berfungsi dalam melindungi serangan penyakit, tetapi boleh menyebabkan jangkitan pada pada lapisan tisu saluran pernafasan, mata, usus, dan salur kencing.

  •  melibatkan sistem pernafasan, dan boleh menyebabkan diarrhea(cirit birit), conjunctiva infection (jangkitan selaput mata), jangkitan usus, dan ruam serta mengalami masalah pernafasan akut (ARD-Acute Respiratory Disease) 
  • Tersebar melalui rembesan @ titisan yang keluar melalui saluran pernafasan seperti bersin@batuk dan memerlukan rawatan dan penjagaan rapi (kuarantin) bagi mengelakkan  berlakunya jangkitan.
  • virus mula bertindak agresif apabila sistem pertahanan badan @ antibody menjadi lemah. Ianya tidak dapat diatasi dengan pengambilan antibiotik kecuali terdapat gabungan antara virus dan bakteria.
  • symptom awal seperti demam panas, batuk, diarrhea, hilang selera makan. gejala-gejala awal ini jika tidak mendapat rawatan awal boleh menyebabkan keadaan bertambah serius sehingga boleh menyebabkan pesakit mengalami masalah Chronic Respiratory Disease dan radang paru-paru.
sebagai rakyat malaysia, harap kita sama-sama mendoakan mereka yang masih ditempatkan di hospital supaya cepat sembuh. sebagai langkah pencegahan juga kita tak sepatotnya menyerahkan 100% tugas pada kerajaan. kita ni pun boleh je ambil langkah berjaga-jaga macam menjaga kebersihan. kanak-kanak atau bayi, ibu mengandung, orang tua, dan mereka yang telah sedia ada menghidapi penyakit dalam sistem pernafasan tidak terlalu terdedah pada persekitaran. dengan keadaan persekitaran yang tidak menentu sekrang ni, penyakit mudah didapati. pada yang rasa cam badan tak sihat je tu cepat-cepat la dapatkan rawatan di hospital. tak salah rasanya menunggu 90 minit (paling lama)  daripada menderita sakit yang belum tahu bila akan sembuh.

SEKIAN
ASSALAMUALAIKUM


8 comments:

  1. smoga mereka semua cpat sembuh dan kita semua dilindungi drp penyakit berbahaya..

    ReplyDelete
  2. alamakk..rumah aku da laa dekat2 ngan pulapol..hehehe..tapi xpe setakat nie xde kes lagi dekat ngan kawasan rumah aku..mintak2 virus tu x berjangkit sampai sini..hehe..anyway thanks 4 da info tu cik Nurse..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. hehhee.. xjadi la nk g mintak polis cm ne... :)

    ReplyDelete
  4. @Mr Strider
    dkt???
    waaaaa...kalu umah aku dkt sna best gak...leh tgok2 abg polis...
    gedixxxx....
    hahahahaha......
    ur welcome....

    ReplyDelete