Followers

Saturday, May 21, 2011

KEBAIKAN BERTUDUNG LABUH DARI ASPEK SAINS & SOSIAL

Assalamualaikum...
Semalam tengah layan-layan FB tiba-tiba terbaca satu artikel ni mengenai kebaikkan bertudung labuh dari aspek sosial dan sains. so, ni aku nak kongsi sama-sama. tak nak cakap banyak-banyak sebab diri aku pun tak perfect. sama-sama la kita ingat mengingati. sharing is caring... :) 



1) Dapat mengelakkan daripada diraba..
-haa....yang ni admin sangat-sangat lah bersetuju..selalunya sebab utama perempuan kena gangguan seksual pon sebab dorng tu duk tayang body yang meletop tu,baju terbukak sana sini,bagi yang bertudung tapi singkat ,baju pon ketat.mana la buaya darat tak datang hinggap kan?.jadi,bila kita dah pakai tudung yang labuh,sekurangnya dihindari dari gangguan seksual kerana terlindung dari penglihatan..


2)Elakkan daripada diragut.
-Cuba korang renung-renungkan,selalunya wanita yang kena ragut mesti sebab mereka dok tayang handbag guess original depa tuhh...jalan lenggang lenggok sambil bawak handbag merupakan faktor utama berlakunya kes ragut.Oleh itu,bagi wanita yang bertudung labuh,mereka jarang sekali mengalami kes ragut sebab handbag mereka terlindung disebalik tudung labuh tu..peragut pon tak nampak mana handbag mereka...jadi selamatlah wanita itu..=)


3)Mendekatkan jodoh dengan lelaki soleh
-memang tak dinafikan,lelaki baik hanya untuk wanita yang baik.admin juga ada terbaca kisah seorang wanita yang pada mulanya bertudung labuh,namun akhirnya tidak lagi bertudung labuh kerana takut dirinya tidak dipinang,yelah,baginya lelaki tidak pandang perempuan yang bertudung labuh.errmm,tapi bagi pendapat admin,dengan bertudung labuh la kita dapat memikat hati lelaki yang beriman dan soleh.lelaki walaumacamane jahat pon dia lebih gemar memilih perempuan bertudung labuh kerana dia jamin,masih ada sifat malu di dalam diri wanita itu untuk dijadikan teman hidup :)


4)Tudung labuh sebagai pemberi hormat
-selalunya bila wanita bertudung labuh menaiki kenderaan awam,pastinya lelaki tidak akan duduk disebelahnya.lelaki lebih berasa hormat dengannya.berbanding pula dengan wanita yang seksi,apabila menaiki kenderaan awam,banyak la sang buaya yang akan duduk berdekatan dengannya.yelah,tengok wayang free sape tak nak kan? -_ Selain itu,apabila wanita bertudung labuh hendak membeli kuih contohnya,pastinya si penjual akan layan dengan cara yang bersopan santun dan memnjaga tangan mereka sewaktu menghulurkan duit baki.alangkah indahnya wanita bertudung labuh ni kan..^_^

5)Elakkan dari dapat dosa free
-Bertudung labuh ini dah dapat mengelakkan kita dari mendapat dosa free yang kita x sengaja dan tidak perasan.Ini kerana kita tidak tahu apa yang akan datang.So..prepare lah diri yer~

Aspek Sains pula

...terdapat kajian mengenai kebaikan bertudung menurut perspektif sains di dalam cuaca panas yang melampau seperti ini. Kenyataan tersebut saya temukan dari satu artikel bertajuk ‘The Science Behind The Veil’ di IslamOnline.net tulisan Karima Burns. Beliau menyatakan :


“ Keputusan dari ujian perubatan menunjukkan, 40-60 % daripada tahap kepanasan badan seseorang hilang melalui kepala, justeru sesiapa yang menutup kepala pada musim sejuk lebih mampu mengawal suhu badannya sekitar 50% berbanding yang lain.”


“Menutup kepala juga menjadi lebih penting ketika berada di dalam cuaca panas. Seorang pakar kajian otak yang terkemuka, V.G. Rocine, mendapati bahawa fosforus otak mencair pada suhu 108 darjah. Keadaan ini dengan mudah boleh terjadi jika seseorang berada secara tetap di bawah terik matahari untuk suatu tempoh waktu yang lama tanpa penutup/pelindung kepala. Ketika ini berlaku, ia boleh mengakibatkan kerosakan kekal pada otak, kehilangan memori dan kehilangan sebahagian fungsi otak.



Walaupun contoh ini kelihatan ekstrim, kerosakan otak masih boleh diukur dalam julat yang kecil kesan dari pendedahan berterusan dan keadaan kepala yang terlalu panas.”

Walaubagaimanapun, saya yakin dan percaya, walau apa pun alasan dan kajian yang ada, Muslimah yang benar-benar faham akan tuntutan syari’at dan agama, mereka menyarungkan pakaian dan tudung yang sempurna buat menutup aurat, bukanlah kerana pengaruh cuaca dan iklim setempat. Bukan juga kerana ingin meraih manfaat atau kebaikan untuk diri semata-mata. Akan tetapi, pelaksanaan itu lahir dari kepatuhan dan pengabdian seorang hamba kepada Pencipta Yang Maha Hebat. Itulah kemuncak penyerahan diri yang sebenar-benarnya kepada Allah Yang Maha Esa.

SUMBER: Facebook

SEKIAN
ASSALAMUALAIKUM


10 comments:

  1. perkongsian yg menarik..^^

    ReplyDelete
  2. wahhh... mmg berazam nak labuh kan tuung... tq 4 the info...

    ReplyDelete
  3. nak kena ubah imej la lepas ni..
    nak pakai tudung labuh pulak..
    takut la kena raba..:p

    ReplyDelete
  4. @CikAizA
    wowww...
    tahniah...
    teruskan usaha tu...
    :)

    ReplyDelete
  5. @diana
    ada ke orang nk raba kak lang...???
    hahahahahaha....
    keep it up kak lang...
    :)

    ReplyDelete
  6. memang baik pun pakai tudung labuh ni...rasa selesa dan terlindung apa2 yang patut dilindung tu..

    ReplyDelete