Followers

Thursday, July 26, 2012

MENU :: puding jagung

Assalamualaikum....
Semalam lepas je solat maghrib, aku dengan semangatnya buat puding jagung. Sebelum ni asyik terbantut je nak buat sebabnya sejak puasa ni, lepas je solat maghrib aku rasa jantung aku macam berdegup dengan laju. So, buat aku jadi penat je. Nak tak nak, kena la berehat dan lupakan projek membuat puding jagung. Akhirnya semalam aku berjaya jugak buat....

Nak buat puding jagung ni tersangat lah senang. Bahan-bahan pun tak banyak.

BAHAN-BAHAN::
1 cawan tepung kastard
1 cawan jagung manis (beli yang kat dalam tin je)
3/4 cawan gula
1 1/2 cawan susu cair
3 cawan air

CARA-CARA::
1. Campurkan tepung kastard, jagung, gula, susu cair & air ke dalam periuk di atas api yang sederhana.
2. Kacau sehingga sebati.
3. Pastikan sentiasa kacau untuk elak tepung kastard melekat pada periuk.
4. Kacau sehingga adunan menjadi pekat dan kelihatan berkilat.
5. Bila dah masak, masukkan ke dalam acuan. Sejukkan. Sedia untuk dihidang.
*** Lagi sedap kalau diletakkan dalam peti ais. Rasa sejuk je tekak bila makan. Nak-nak time berbuka puasa***


Rumah aku tak ada acuan cantik-cantik.
Ni je yang ada.
Loyang pon tak ada.
hikhikhikhik....

Selamat mencuba.
sekian.

8 comments:

  1. saya pun baru buat puding jagung puasa pertama haritu

    ReplyDelete
  2. banyak nya buat...
    mesti dua2 kuat makan nih..hehehe

    ReplyDelete
  3. waahh.. harus buat ni balik kg nnti..hee... bkas xpe xchtik..asalkan makan sedap..^^

    ReplyDelete
  4. @kakchik@ella
    org 2nd day pose dh cdg nk wt dh...tp asyik tbntut je...

    ReplyDelete
  5. @Cik Puan Rara
    try la buat..kot2 rara buat ag sdp ke... ;)

    ReplyDelete
  6. @SoLy SoLicious
    hahahaha..en.husband kata lak, xpyh bks cntik2..last2 isinya msuk dlm mulut hncur jgk.. ;)

    ReplyDelete