Followers

Monday, May 9, 2011

tak abeh abeh lagi....

Assalamualaikum...
Hye semua...
cuaca kat batu gajah ni panas la. rasa macam nak duduk dalam peti ais je. panas pun panas la tapi blog harus diteruskan...waaaa...semangat kau.hu3 :)

okey..tadi ada la berjalan dan menyingah kat blog. macam-macam yang saya baca. isu ada yang hampir sama, ada yang lain-lain. macam biasa la bila ada sesuatu hot topic tu semua nak cerita benda tu kan.

yang nak dijadikan cerita ni, ada la 1-2 blog ni bercerita hal isu tudung. wooowwww....ini isu sensitif. cerita sampai 7 keturunan pun tak habis. ye la, yang bertudung dah tentu nak bercerita hal dosa pahala, yang tak bertudung pulak sibuk dok bercerita hal baju ketak seluar nampak punggung. ada tu sampai isu sanggul tinggi macam KLCC pun boleh jadi point.

macam ni la, apa kata masing-masing cuba cermin diri sendiri dulu. tengok sapa yang perfect. ermmm...tapi sebelum tu mari la kita sama-sama pikir,

ada ke manusia yang perfect??

cukup dah ilmu nak menilai orang?? 

siapa kamu untuk menilai seseorang??

dulu isu ni pernah juga la saya bangkitkan sampai ada blogger yang berselisih pendapat walaupun kami ni adik beradik.hahahah....setiap orang ada pendapat yang berbeza kan...tapi bila difikirkan balik, tak ada gunanya menegakkan benang yang basah. yang bertudung ada juga kekurangannya, dan yang tak bertudung pun ada kekurangannya. yang bertudung jangan ingat diri tu dah cukup baik...kita yang bertudung ni sapa nak menilai yang tak bertudung tu dengan dosa pahala. itu antara dia dengan ALLAH. kita yang bertudung ni doa la sama-sama supaya terbuka pintu hati keimanan dia nak bertudung. 
bukan nak menyokong yang tak bertudung. tapi observation yang saya buat, tak kira pada kawan-kawan, ahli keluarga, diri sendiri dan orang-orang disekeliling saya, bertudung dan tak bertudung ada kelemahan tersendiri. saya seorang yang bertudung !!!


perempuan bertudung:: ang ni bila nak pakai tudung? tak malu ka? pakai baju ketat sampai nak terkeluar buah, seluar nampak lorong gelap...bila la ang nak sedaq diri...??

perempuan tak bertudung:: biaq pi la aku nak pakai tudung ke tak. ang tu pakai tudung tapi pi buat maksiat. naik hotel sana, naik hotel sini. hari ni kuaq ngan jantan lain, esok dengan jantan lain pulak..

perempuan bertudung:: aku pakai tudung tak dak la nampak buruk sangat macam ang. tak sopan langsung...

perempuan tak bertudung:: biaq la aku nampak buruk pun. daripada ang, luar nampk cantik, kat dalam macam setan. ang ni merosakkan imej orang yang pakai tudung ja..

perempuan bertudung:: ang tu..bla..bla..bla...

perempuan tak bertudung:: ang tu lagi la..macam...bla...bla...bla...

nampak tak?? kalau la masing masing nak bagitau yang diri tu terbaik, nak mengelurkan juga hujah masing-masing tak akan jumpa sapa yang pemenangnya. kita bukan ditugaskan untuk menilai baik buruk, dosa pahala seseorang. 

sebagai manusia, jalankan tanggungjawab kita pada ALLAH. lakukan suruhan, tinggalkan larangan. berdoa kepada ALLAH supaya setiap amalan dan perbuatan kita diterima ALLAH. tak kira la yang bertudung ke tak bertudung ke...doa banyak-banyak supaya inta petunjuk menuju ke arah kebaikkan. sedar akan kesilapan dan kekurangan diri. dari situ tau la tang mana yang kurang, so boleh diperbaiki kelemahan dan kekurangan diri tu.

SEKIAN
ASSALAMUALAIKUM

P/s: sorry pada yang terasa.....

2 comments:

  1. tak ade yang perfect kecuali penciptanya..

    i like...very informatif...

    ReplyDelete
  2. sebenarnya..mudah saja.bagi yg bertudung , Alhamdulillah dia telah melakukan suruhan yg wajid ke atas dirinya .duruhan dari Allah . Jika dia fhm agama , Insya Allah dia takkan jahat mulut atau merasakan dirinya terpuji dan sentiasa baik dgn memandang serong terhadap org lain .


    Bagi yg belum bertudung moga hidayah akan tiba bg mereka melaksanakan tuntutan yg wajib bagi dirinya sebagai seorang Islam ..modah-mudahan.

    ReplyDelete