Followers

Tuesday, February 8, 2011

bunyi pechet-pechet


Assalamualaikum...
Sekarang ni dah hampir ke pertengahan februari. bagi sape-sape orang perak yang balik kampung baru-baru ni mesti perasan yang musim doroyan dah start.kalo yang duduk belah-belah bota tu nampak la payung warna merah kuning hijau terpasang kat tepi jalan.tu tandanya ada orang jual doroyan. kalo belah malam pulak deme pasang lilin kecik je. pelik aku, bukan boleh nampak pun.

Sapa tak suka makan doroyan memang rugi le kome...hahahaha.
Ada yang kata durian tu bau busuk.
Ada yang kata durian tu masam.
Bagi aku durian la buah yang paling sedap sekali.

 macam biasa la, bila dah ada durian tempoyak mesti ada. diorang kan adik beradik sedatok senenek seibu dan sebapa.part ni aku lemah sikit bila sembang pasal tempoyak.
tempoyak ni yang awok tak berkenan.
Bukan la langsung tak makan, makan. tapi makan sebab nak amik hati orang yang masak.
tempoyak yang mentah tu memang aku tak leh cium bau dia, makan apatah lagi.
ada setengah orang pelik bila aku kata aku tak suka makan tempoyak.
pelik ke???
ingat semua orang perak wajib makan tempoyak ke????
bagi aku tak pelik pun orang perak tak makan tempoyak. kalau ada orang kelantan tak makan budu, orang perak pun ada yang tak makan tempoyak.
masa duduk hostel dulu member semua makan tempoyak. ada tu siap makan ngan nasi je tempoyak....
adoiiiii...loya tekak aku tengok.
yang paling aku terkejut bila ada member aku orang kelantan makan tempoyak + budu & makan cam tu je ngan nasi.kembang tekak aku.rasa nak terkeluar apa yang aku makan.

Ekceli aku pernah tengok orang-orang kampung proses tempoyak tu. dari situ aku rase geli sangat nak makan tempoyak. bukan apa, cara orang tu ramas tempoyak dengan tangan yang buat aku tak boleh terima tempoyak dalam menu makanan aku. siap ada bunyi pechet-pechet ag...
eeeee...yekkkkk.....

SEKIAN
ASSALAMUALAIKUM

10 comments:

  1. hehehehe sy pon antu doroyan :)) mmg rugi laa idup sape x mkn doroyan ni , laa tmpoyak laa beshhhhh . superbbbb gtuuu :)) hehehe

    ReplyDelete
  2. alamak...nape la saye tak suke makan durian kan?
    hehe..kenangan pahit tahun 1999.
    smpai sekarang terus tak makan durian.

    ReplyDelete
  3. @sharifahzakiah:
    xrugi pon xmkn tempoyak..
    tapi rugi kalo x mkn durian.

    ReplyDelete
  4. @muhd fadil:
    rugi sgt2 la xmkn durian..
    sedap oooo.....
    nape?
    durian jtuh ats kpala ke?
    hahahaha....

    ReplyDelete
  5. den anti durian, tp peminat tegar tempoyak. pelik tak?hehe:P

    ReplyDelete
  6. @nazirulhazwan:
    xpelik pon...
    samo la dengan den..
    durian den makn,tmpoyak den xmkn...

    ReplyDelete
  7. wahh.. nk doroyan.... bestnye... ^^

    ReplyDelete
  8. top durian n tempoyan semua sental je.. hahaha :)

    ReplyDelete
  9. @cik kyla:
    nak durian mari ni dtg perak...
    musim baru nak start ni...

    ReplyDelete
  10. @topimagine:
    terbaik dr ladang la bro...
    hahahaha....

    ReplyDelete